Istnieje wiele powodów, dla których może być konieczne usunięcie starych warstw wosku, szczeliwa lub powłoki ceramicznej z lakieru samochodowego. Lakier wymagający korekty lub zdecydowaliście się na położenie folii winylowej w celu zabezpieczenia i ochrony.
W każdym wypadku usunięcie starej powłoki woskowej lub ceramicznej jest niezbędne przed ponownym nałożeniem czegokolwiek.
Usunięcie starych wypełniaczy, wosków i powłok pozwoli ocenić stan lakieru i dostrzec wszystkie drobne niedoskonałości. Dzięki temu jesteśmy w stanie określić jaki sposób działania będzie najodpowiedniejszy w celu wykonania dobrej korekty.
Wosk lub wypełniacz jest o wiele łatwiejszy do usunięcia z lakieru niż powłoki nano bądź ceramiczne. Bezproblemowym sposobem na usunięcie wosku jest użycie silnego APC np. takiego jak Ultra Clean lub Multi Cleaner. Produkt jest silnie skoncentrowanym roztworem zawierającym niezbędne składniki, które rozpuszczą wosk i uszczelniacz, bez szkody dla farby i plastikowego wykończenia.
Jak usunąć powłokę uzupełniającą bądź stary wosk z lakieru samochodowego?
Najlepiej zacząć od dokładnego umycia samochodu. Użyj najpierw Active Safe do usunięcia pierwszej warstwy zanieczyszczeń i zmiękczenia trudniejszych zabrudzeń. Następnie w wiaderku rozcieńcz Second Phase w proporcji takiej jaka podana jest na opakowaniu. Przy pomocy gąbki i pędzelka usuń dokładnie wszystkie zanieczyszczenia. Ważne by zastosować wszelką gamę różnorodności produktów, gdyż posiadają różne składniki powierzchniowo czynne oraz mają różną kwasowość i zasadowość.
Po umyciu nie ma potrzeby suszenia pojazdu, ponieważ będziecie go myć ponownie za pomocą środka do czyszczenia wszystkich powierzchni (APC). Do tego procesu możecie użyć gotowego roztworu takiego jak Ultra Clean bądź preparatu do rozcieńczenia Multi Cleaner. Jeśli zdecydujecie się na skorzystanie z gotowego rozwiązania Ultra Clean, wystarczy dokładnie spryskać powierzchnię całego samochodu i zacząć myć go przy pomocy gąbki. W przypadku rozwiązania Multi Cleaner należy preparat rozcieńczyć w wiadrze zgodnie z instrukcją na opakowaniu i umyć pojazd również przy użyciu gąbki. Pamiętajcie aby pokryć wszystkie powierzchnie które zostały pokryte woskiem lub uszczelniaczem.
Opłucz pojazd czystą wodą dokładnie oczyszczając go z resztek piany. W niektórych przypadkach gdy powłoka nie zostanie usunięta za pierwszym myciem, może być konieczne umycie samochodu środkiem do czyszczenia wszystkich powierzchni (APC) po raz drugi.
Wytrzyj pojazd do sucha za pomocą czystego ręcznika z mikrofibry. Zasadniczo pojazd powinien być suszony od góry do dołu, aby uniknąć zarysowań lakieru.
To już koniec. Możecie teraz przygotowywać lakier pod nałożenie nowych powłok woskowych lub szczeliwa aby chronić kolor i nadać nowego blasku.
Ważna uwaga! Lubimy używać Multi Cleanera od Detail Auto Care, jednak naszym zdaniem najlepiej jeśli takie oczyszczanie lakieru z powłok woskowych lub szczelinowych przeprowadzimy w bardziej zaawansowany sposób. Najlepiej zastosować pełne mycie i odtłuszczenie pojazdu, które obejmuje takie produkty jak: Iron do usunięcia opiłków żelaza z karoserii, Bitum do odtłuszczenia, usunięcia smoły i zanieczyszczeń bitumicznych oraz glinki i Lubricantu.
Kombinacja wszystkich środków od Detail Auto Care pozwala, że samochody staną się czyste, odtłuszczone i nagie jak tylko to możliwe.
Jak usunąć powłokę ceramiczną, bądź nano z lakieru samochodowego?
W niektórych przypadkach możliwe jest usunięcie powłoki ceramicznej z lakieru samochodowego poprzez zastosowanie tego samego procesu co do zdejmowania wosku bądź wypełniaczy. Powłoka ceramiczna jednak pozostawia niezwykle twardą i trwałą barierę, którą zwykłe zmywanie środkiem z powierzchni może nie do końca ją usunąć.
Nano powłoki czy to powłoki ceramiczne są tworzone w celu wiązania molekularnego z czystą powierzchnią. Dzięki czemu zapewniają dłuższą ochronę niż np. czysty wosk karnauba. Dobra i silna ochrona przed czynnikami środowiskowymi musi być odkupiona cięższym procesem usunięcia powłoki z lakieru samochodowego. Najgorszą informacją jest, że nawet stosowanie środków chemicznych nie ma zbyt dużego wpływu na usunięcie powłoki ceramicznej. Wynika to z tego iż składnikami powłok ceramicznych są najczęściej te, wykorzystywane do wyrobu szkliwa ceramicznego (krzemiany). Krzemiany po całkowitym utwardzeniu się w farbie stają się twarde jak skała. Jest to główny powód dla którego polerowanie na średnim poziomie za pomocą maszyny jest najczęstszą metodą pełnego usunięcia powłoki ceramicznej.
Mając to wszystko na uwadze, należy wiedzieć, że proces usuwania powłoki będzie zależał od tego jak dobrze zostanie nałożona i jak długo pozostawała na powierzchni.
Pierwszym krokiem by usunąć powłokę ceramiczną jest umycie samochodu. Najlepiej przy pomocy środków Active Safe, a następnie Second Phase. Dobrze wypłuczcie samochód z pozostałej piany i delikatnie go osuszcie.
Wykonajcie drugie mycie przy pomocy środka do mycia wszystkich powierzchni (APC) w tym przypadku może to być Ultra Clean lub Multi Cleaner. Postępujcie tak samo jak w przypadku mycia przy usuwaniu wosku. Zastosuj również pełne czyszczenie uwzględniając usunięcie zanieczyszczeń metalowych, bitumicznych i tłustych smół. Zastosuj również glinkę i Lubricant.
I teraz można przejść do właściwego usunięcia powłoki przy pomocy maszyny do polerowania lakieru samochodowego. Do tego procesu będziecie potrzebować środka o średniej ziarnistości.
Następnie możecie wypolerować lakier samochodowy ręcznie lub przy pomocy maszyny. My preferujemy ten drugi sposób.
Po użyciu środka do polerowania należy wykończyć całość przy pomocy najwyższej jakości środka do polerowania samochodów, aby dodatkowo wygładzić i uszlachetnić powierzchnię.
Wszystko jest już gotowe do nałożenia kolejnej powłoki bądź wosku zabezpieczającego. Polecamy szczególnie tą od Detail Auto Care - General Quartz.
Mamy nadzieję, że ten krótki wpis rozjaśni nieco sytuację i pomoże amatorom tegoż pięknego hobby w drodze na szczyt mistrzostwa w car detailingu.
Detail Auto Care.
Bibliografia:
- prepmycar.com
- detailking.com
- www.facebook.com/detailautocare.eu/